TM Point Puchong Terbaik!



 Salam alaik buat blogwalker semua. Harap semua sihat dan dipermudahkan segala urusan. Post kali ini berkenaan TM Point Puchong. Bukan apa, pada 19 Disember lalu saya telah dijemput untuk memimpin bacaan yasin, doa selamat sekaligus menyampaikan ceramah bertajuk 'Work as Ibadah' Jadi ada beberapa perkara yang saya suka nak berkongsi dengan anda semua.

Pertama sekali, terus terang saya katakan yg saya cukup kagum dengan usaha pihak TM di sini kerana dalam kesibukan mereka bekerja, ada juga inisiatif utk mencari masa dan melaksanakan majlis seumpama ini. Walaupun ia dilangsungkan dalam skala yg kecil atau dlm bahasa yg mudahnya 'untuk kita2 aje' namun kemeriahannya sangat dirasai.

Usai memimpin solat maghrib dan bacaan Yasin (maklumlah, malam jumaat) saya berkesempatan utk berkongsi sedikit ilmu yg xberapa nak banyak ni kpd mereka yg hadir. Insyaallah, sy akan postkan tazkirah sy di next entry. Antara input-input yg dikongsikan ialah bagaimana kt nak menjadikan kerja itu sebagai ibadah dan menjaga tuntutan fardhu ketika bekerja.

Menerima cenderahati daripada 'Big Boss'

Alhamdulillah wa syukrulillah semuanya berjalan dengan lancar. Ketika jamuan pula, kami sempat bertukar-tukar cerita dan pengalaman. Macam-macam yg dikongsikan. Apa yg mengagumkan saya apabila mendengar pengalaman mereka dalam melayani customer APTB (apapuntakboleh). Maksudnya, customer yg byk cekadak! Xkiralah melayu@cina. Majoritinya cina sbb puchong kawasan cina. Pekerja2 TM di sini boleh dikatakan sudah lali dgn pe'el customer yg datang. Ada di antara mereka yg xpasal2 dapat perkataan b***h free2 je.

Pengurus cawangan TM Point Puchong, Akak Azizah.

Ada juga yg menerima ugutan sehingga polis terpaksa campur tangan. But, the best thing adalah pekerja-pekerja di sini mmg sgt sabar. Mereka anggap itu semua sebagai asam garam pekerjaan. Mereka juga rasakan ia adalah satu keseronokan bila melihat perkara yang baru dan sukar dijangka setiap hari. Pada masa yg sama, mungkin juga ada yg mengamalkan 'Emotional Labour'. Nak tau ape dia, insyaallah lain entry sy kongsikan.

Big Boss yang sangat peramah.

Subhanallah, ziarah saya di TM Point Puchong memberi satu perspektif yang jelas. Ukhwah fillah dan sabar dalam pekerjaan. Layanan mereka kepada saya seolah-olah saya sudah menjadi sebahagian dpd keluarga mereka. Tiada jurang yang memisahkan kami.

Teringat saya kepada sabda Nabi s.a.w mafhumnya: "Tujuh golongan di mana Allah akan menaungi mereka pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Nya:

Pertama : Imam (pemimpin) yang adil.

Kedua : Pemuda yang membesar dengan beribadah kepada Allah.

Ketiga : Insan yang hatinya terpaut dengan masjid.

Keempat: Dua insan yang berkasih sayang kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah kerana Allah.

Kelima : Insan yang digoda oleh wanita yang berpangkat dan cantik lalu dia berkata: Sesungguhnya aku takutkan Allah!

Keenam : Orang yang bersedekah secara sembunyi-sembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan tangan kanannya.

Ketujuh : orang yang mengingati Allah secara bersendirian lalu menitiskan air matanya.
(HR Bukhari dan Muslim)

Warga TM Point Puchong yang sangat sporting!

Semoga ukhwah yg dibina ini mendapat rahmat dan kasih sayangnya. Ameen.
Wallahu a'alam.


0 comments:

Post a Comment