MASUM 09'



-team ping pong USIM-

Assalammualaikum w.b.t buat antum pengunjung blog ini dan kepada sesiapa yang baru pertama kali menziarahi blog ini, ahlan wasahlan ana ucapkan...(^_^)..

Alhamdulillah, hampir seminggu MASUM (Karnival Sukan Universiti Malaysia) berlangsung di UUM, Sintok. Bermula 12 haribulan tempohari sehinggalah ke hari ini, sedar tak sedar tugas ana sebagai seorang pegawai sukan berada di penghujungnya. Disebabkan kekangan masa dan kudrat, hari ini barulah ana berkesempatan untuk postkan serba sedikit perkembangan berkenaan dengan kontinjen USIM di MASUM ni.

Ditaklifkan sebagai pegawai sukan yang menguruskan team ping pong bukanlah semudah yang disangkakan. Macam2 perlu diuruskan. Team kami xde coach, so kami berlatih sendiri je. Kesemuanya 14 pemain, 8 lelaki dan 6 perempuan. Macam2 kerenah yang perlu ana hadapi dari team ping pong ni. kiranya boleh la dikatakan team ni la yang paling 'nakal' sekali..(^_~)..nakal mcm ne ye?? hmm, fikir la sendiri..tapi nakal2 mereka, sumenye baik2 belaka...


First day, team muslimin bertemu UPM..boleh ke menang? insyaallah..pergi dgn semangat yg juang tetapi hasilnya tidak seperti yang diharapkan..tdk mengapa, kita cuba lagi.kami tewas di tangan UPM..walaupun begitu, kedukaan kami terubat dengan kemenangan team muslimat ke atas team UIA..ana betul2 kagum dgn semangat mereka. UIA, nama yg cukup gah akhirnya berjaya dijinakkan oleh USIM, alhamdulillah..



Second day, seperti biasa pukul 8 kami tiba di Dewan Tan Sri Osman, venue kejohanan ping pong MASUM. hari ini muslimin akan berhadapan dengan UIA, ada chance la UIA nak bls dendam. Tanggapan ana sememangnya tepat apabila pasukan USIM mudah ditundukkan oleh UIA dengan kiraan 0-5...(~,~)...pada sebelah petang pula, team muslimat bertemu dgn team USM..majoriti pemain USM berbangsa cina...libasan mereka mungkin antum dapat bayangkan bagaimana...team muslimat USIM kecundang di tangan USM...xmengapa, bisik hati ana..insyaallah ada hikmah di sebalik kekalahan ini..seharusnya kita terima dengan hati yang redha dan sabar.


Hari terakhir peringkat kumpulan, team muslimin bertemu UiTM selaku favourite untuk juara kejohanan ni. Game hari ni bagi USIM hanya sekadar memenuhkan syarat dan bagi UiTM hanyalah game pemanas badan utk mereka. UiTM menurunkan semua reserve mereka...walaupun begitu team muslimin tetap menjanjikan saingan yang sengit untuk mereka. seperti hari-hari yang sebelumnya, tuah belum memihak kepada kami. kami tewas di tangan UiTM..di sebelah petangnya pula, team muslimat berdepan dengan game penentu untuk mara ke suku akhir apabila mereka berentap dengan UPM..seperti team muslimin, mereka tunduk di tangan UPM...

Sugul, sedih, muram jelas terpancar di riak wajah team ping pong USIM..ana faham apa yang mereka rasakan saat itu..lantas ana berikan kata2 perangsang bagi mengubat kedukaan mereka..kalah dan menang adalah adat permainan..mungkin mereka adalah yang terbaik di USIM tetapi masih jauh jika dibandingkan dengan universiti lain..

Sepanjang seminggu ana berkampung di UUM ini, terlalu banyak pengalaman dan pedoman yang diperolehi. Pengalaman menguruskan pasukan, menyelesaikan masalah dan ragam manusia, dan macam2 lagi sudah cukup membuktikan bahawa pengalaman itu sangat berharga untuk dimiliki..ana ingin kongsikan bahawa dalam sesebuah pasukan, elemen teamwork dan disiplin adalah sangat penting bagi menjana pasukan yang mantap dan cemerlang. Kedua2 elemen ini saling melengkapi antara satu sama lain. Apabila timbul konflik di dalam pasukan, segeralah diselesaikan agar ianya tidak melarat...


Insyaallah, 20 hb ni team ping pong USIM akan kembali ke bumi Nilai. Walaupun mereka gagal di UUM namun tersemat di hati setiap pemain bahawa mereka akan menjanjikan yang terbaik untuk MASUM 2010 di mana USIM akan menjadi tuan rumah bagi fasa 1 MASUM..Alhamdulillah, syabas USIM!..kepada para atlet, berjuanglah bersungguh-sungguh demi semangat kesukanan dan kecintaan terhadap universiti...wallahu a'alam.

"kekalahan bukan bererti kegagalan, namun sebenarnya kejayaan yang ditangguhkan"

0 comments:

Post a Comment