.:: Sesekali Diuji ::.




Salam ukhwah buat pengunjung blog mujtahid islam..setelah sekian lama ana tidak update blog ni..ada juga sahabat-sahabat yang bertanya dengan nada gurauan seperti "enta dah cerai talak tiga ke dengan blog mujtahid islam?,hehe"..bukanlah begitu sebenarnya..ana ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan hinggakan tidak berkesempatan untuk menjengah blog ini tambahan pula kondisi kesihatan yang kurang baik sejak akhir-akhir ini..ujian dariNya..alhamdulillah, dengan berkatNya hari ini diberikan juga kesempatan untuk kembali semula..

Ada sahabat bertanyakan pada ana..Apa perlu kita lakukan jika ditimpa ujian dariNya? Hmm.. soalan yang mudah dijawab tetapi sukar untuk dilaksanakannya..sabar dan redha mungkin jawapan yang tepat untuk persoalan itu tetapi sejauh mana kita mampu untuk melaluinya...Jika mereka yang mampu sabar dan terima segala ujian serta tidak berputus asa, alhamdulillah mudah-mudahan Allah tambahkan keimanan kita dan digolongkan dalam golongan hamba-hambaNya yang disayangi...tetapi jika sebaliknya...alangkah ruginya kita..

Janganlah kita mendabik dada mengatakan bahawa kita telah beriman sedangkan kita belum pernah diuji..jelas sekali menunjukkan sesungguhnya ujian itu adalah satu kayu ukur dalam menilai keimanan dan ketaqwaan kita pada Allah...Setiap hambaNya pasti akan diuji...Janganlah berputus asa padaNya..Sesungguhnya hanya Dialah sebaik-baik tempat pertolongan...mohonlah padanya...tetapi usahlah pergantungan terhadapNya hanya bermusim...apabila sudah melepasi ujian tersebut, kita menjadi leka dan lupa padaNya...nauzubillah min zalik..Ya Allah berikanlah kekuatan kepada hati-hati kami untuk mencintaiMu..

Hidup kita tidak akan berseri tanpa cabaran dan rintangan...ujian dan cabaran itulah yang akan mematangkan kita..matang dalam menilai sesuatu, matang dalam berfikir serta bertindak..Ujian dan cabaran juga menjadi asam garam serta rencah dalam kehidupan kita..jadi, tekadkanlah dalam hati bahawa kita mampu untuk melaluinya dengan kesabaran serta keredhaan padaNya...

Insyaallah, esok ana bersama sahabat-sahabat yang lain akan bertolak ke kampung Orang Asli Donglai Baru,Hulu Langat. Harap semua dapat doakan kami dalam menyebarkan mesej Islam kepada mereka.. Mudah-mudahan segala ujian dipermudahkanNya. Wallahu a'alam..

1 comments:

puteri said...

tringat lagu kump NICE

Post a Comment