Pemergianmu....



Rabu 5-08-09


"Salam, abang shah...abang tau tak yang ewah dah meninggal dunia sebab H1N1,innalillah." hatiku berdetik kencang melihat mesej di handset ku....lantas ku menelefon Hasybi bagi mendapat kepastian..."betul abang shah, ewah meninggal dunia subuh tadi...abang sabar ye...kita doakan mudah2n ewah ditempatkan bersama org2 yg soleh..." kata Hasybi. "Terima kasih, bi...sama2 kita doakan ye." balasku. Tanpa ku sedari, air mataku menitis..Innalillahi wainna ilaihi raji'un...abey, mudah2n dikau ditempatkan bersama golongan2 soleh...detik hati kecilku.


Adikku, begitu pantas dikau meninggalkanku..setelah hampir lima tahun kita bersama, suka duka kita tempuhi bersama..dirimu seorang adik yang sabar, sabar dalam melayan kerenah abangmu ini...masih ku ingat ketika ku ditimpa kemalangan sewaktu di KUSZA dahulu, dikaulah yang menjagaku, menyuapkanku, menemaniku dan melayan kerenahku ketika itu...tidak akan kulupakan semua itu dalam ingatanku...ku berdoa semoga Allah membalas segala kebaikanmu padaku..


Kau sering bercerita kepadaku bahawa dikau ingin menjadi seorang penda'wah yang berjaya...penda'wah yang dapat melaksanakan amanah Allah dengan baik...ketahuilah, bahawa bahawa bibirku tidak pernah lekang berdoa untukmu...walaupun dikau sering dilanda kedukaan, daku tetap bersamamu...adikku, semoga taman2 syurga menantimu di sana, amin... Terfikir daku sendirian...kematian yang bakal menjemput ku menghadap ilahi...entah sekarang, hari ini, esok, lusa atau bila? semua itu menjadi rahsiaNya...daku hanya perlu bersedia untuk menerima kedatangannya...bagaimanakah amalanku selama 23 tahun ini??adakah ia mencukupi untuk menampung dosaku?? Ya Allah, berkatilah segala amalanku...

Kematian itu satu kepastian...usia muda bukanlah untuk bersukaria...penuhilah kekosongan hidupmu dengan amalan2 kebaikan...apabila kematian menjemput maka tidak ada peluang untuk kita kembali lagi... Ya Allah, ampunilah dosa2ku, dan seluruh umat Islam yang telah meninggal dunia...semoga roh mereka dicucuri rahmat...amin.


"Allahummakhtim lana bihusnil khotimah...wa la takhtim a'laina bi suu'il khotimah"

0 comments:

Post a Comment