:::Ahlan Ya Ramadhan!:::




Ramadhan datang lagi! Namun apa yang terlintas di fikiran sesetengah umat Islam ialah keluhan kerana tidak dapat makan dan minum di siang hari...apatah lagi pada perokok tegar...ramadhan merupakan waktu yang ingin dijauhi...namun pernahkah kita menghayati apa yang terkandung di dalam surah Al-Baqarah ayat 183: "Wahai-wahai orang yang beriman, telah difardhukan ke atas kamu akan kewajipan puasa seperti yang telah difardhukan ke atas umat-umat yang terdahulu. Mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa"............


Ahlan ya Ramadhan. Selamat datang wahai penghulu segala bulan. Kita seharusnya bersyukur kerana masih berpeluang untuk bertemu dengan Ramadhan yang penuh dengan kemuliaan. Jika diimbau kembali, sifat para sahabat dan salafus soleh ketika menanti kehadiran Ramadhan amat mengagumkan. Mereka sentiasa berdoa agar diberikan kekuatan untuk bersama Ramadhan. Mereka menangis kebimbangan sekiranya tidak dapat menikmati kemuliaan Ramadhan..Tetapi, bagaimana dengan diri kita?? Sama-sama kita muhasabah.

Ramadhan seharusnya disambut dengan penuh gembira. Setahun sekali kita bertemu dengannya. Allah menjanjikan pelbagai kelebihan di bulan Ramadhan. Di bulan Ramadhan inilah diturunkannya Al-quran. Bulan ini juga terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan iaitu malam Lailatul Qadr. Banyak lagi kemuliaan dan kelebihan yang telah dikurniakan Allah sepanjang bulan Ramadhan. Justeru, kita sebagai hambaNya, bersamalah merebut kelebihan-kelebihan tersebut agar kelak di penghujung ramadhan, kita tergolong dalam golongan hamba-hambaNya yang bertaqwa.

0 comments:

Post a Comment